أخبار الآن | القاهرة – مصر – (رويترز)

تتيح عربة يجرها حصان في مصر لكل عروس تجربة لا تُنسى طوال عمرها في ليلة العمر..الإحساس بأنها أميرة. فالعربة البيضاء بالكامل تُذكرنا بفيلم الرسوم المتحركة الخيالي "سندريلا" الذي صُور في خمسينيات القرن الماضي.

لكن على أرض الواقع فإن هذه العربة (عربة سندريلا) مصنوعة في مصر ومتاحة للإيجار في شركة لتأجير السيارات بالقاهرة تسمى كلاسيك ليموزين.ويوضح مؤسس الشركة عماد بطرس أنه أراد من تصميم تلك العربة إضفاء جو أكثر كلاسيكية على خدمات إيجار السيارات لحفلات الزفاف.

كوريا الجنوبية تعلق مبيعات 32 طرازاً من سيارات فولكسفاغن

وقال "هي فكرة إحنا بنعتز بها. يعني إحنا ممكن نقول عملناها نسخة من واحدة ثانية معمولة في أمريكا. الحمد لله إحنا صممناها في مصر يعني عملناها نفذناها من صورة. من شوية صور لفينا حواليها وتفرجنا وعملنا تصميم ونفذناه. بس في النهاية بنفتخر إن إحنا لم نفذنا حاجة كانت أول حاجة بتتعمل في الشرق الأوسط كله."

ويلتقط قائد تلك العربة العروس من المكان الذي تحدده ويقلها إلى مكان الزفاف.وترغب بعض العرائس في أن تستقل العربة كل الطريق وحتى قاعة الاستقبال بينما يستأجر بعضهن تلك العربة كقطعة زينة.

وأضاف بطرس "كون إن عروسة تركب عربية سندريلا في يوم فرحها ده حلم كل عروسة. فكرنا في التفكير ده وابتدينا نأخذ تصميم.. دورنا.. لقينا إن فيه على الانترنت حول العالم كله فيه حوالي سبعة عربة سندريلا بيستخدموا في الزفاف. حاجة بالمقاس الكبير اللي ممكن العروسة تركب جواه وتمشي لغاية المكان بتاع الزفاف."

سيارة لامبورغيني تتحول إلى ركام في أفظع حادث!

ويقول مؤسس الشركة المالكة للعربة التي تزينها أضواء إنها تحظى باقبال كبير.وقيمة إيجار تلك العربة لليلة كاملة تبلغ 2000 جنيه (حوالي 200 دولار) تقريبا.

وقال عماد بطرس "طبعاً الإقبال عليها رائع. ولو تُتاح لكل أحد يقدر على تكلفتها كل الناس هاتخذها. بس طبعا هي تكلفتها ممكن تكون عالية شوية مش في متناول كل الناس. بس والله بنقدر نقول بنحاول بقدر الامكان إن إحنا ما نعملش ربح كبير في شغلنا. بس هي التكلفة بتخضع للونش اللي بيشيلها (يحملها) ولتأجير الحصان نفسه ووسيلة النقل بتاعة الحصان اللي هي تنقله للمكان."

وتُستخدم العربة التي تم تصنيعها قبل ثلاث سنوات أيضا في أفلام سينمائية مصرية.